اسفالت چیست ؟

اسفالت ماده‌ ای است که از مخلوط کردن شن ، ماسه و قیر بدست می اید و برای ساخت جاده ها،کف خیابان ها،کوچه ها،پشت بام ساختمان‌ها و باند فرودگاه از ان می‌شود.

آسفالت با توجه به کاربرد ان ، به سه نوع آسفالت گرم، آسفالت حفاظتی و آسفالت سرد تقسیم‌ می‌شود.

1.آسفالت گرم :

آشناترین نوع آسفالت همان آسفالت گرم یا بتن آسفالتی گرم است ، در این نوع اسفالت قیر و مصالح سنگی گرماگرم مخلوط می شوند و گرماگرم در هنگام کار پخش می شوند.در اسفالت گرم مصالح سنگی معمولا بیش از 90 درصد مخلوط آسفالت را تشکیل می‌دهند.

انواع آسفالت گرم :

آسفالت رویه (توپکا)،آسفالت آستر (بیندر)،اساس قیری،ماسه آسفالت،آسفالت متخلخل

2.آسفالت حفاظتی :

آسفالت‌های حفاظتی‌ نوعی از رویه‌سازی آسفالتی است که برای سطح راه‌های شنی یا آسفالتی از انها استفاده می شود . ضخامت این نوع رویه‌سازی، حداکثر ۲۵۵ میلیمتر است و که جزء سازه باربر روسازی راه محسوب نمی‌شود و عملکرد ساز‌ه‌ای ندارد. در آسفالت‌های حفاظتی از قیرهای محلول، قیرآبه‌ها یا قیرهای خالص با کندروانی کم استفاده می‌شود.

کاربرد اسفالت حفاظتی

آسفالت‌های حفاظتی برای غیر قابل نفوذ کردن بستر راهها، جلوگیری از گرد و غبار، افزایش تاب سایشی و لغزشی راهها و نیز بهسازی موقت رویه‌های موجود آسفالتی و بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع رویه‌سازی به علت سرعت و سهولت در اجرا و نیاز محدود به ماشین‌آلات و تجهیزات آسفالتی، در مقایسه با آسفالت گرم، بسیار مقرون به صرفه است.

انواع آسفالت‌های حفاظتی

آسفالت‌های حفاظتی هر کدام به منظور خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به سه نوع تقسیم بندی می شوند.

  •  سطحی یک یا چند لایه‌ای
  • سیلکت‌ها یا اندودهای آب بند
  • غبارنشانی  و روغ نپاشی راه (برای جلوگیری از گرد و غبار و تثبیت راه‌های خاکی)
3. آسفالت سرد :

 آسفالت‌ سرد از مخلوط کردن  مصالح سنگی با قیر (قیر محلول، امولسیون) بدست می اید که این اختلاط قیر و مصالح در درجه حرارت محیط انجام می گیرد و در همین دما پخش و متراکم می‌شود.سنگدانه‌ها در زمان اختلاط با قیرابه می‌تواند مرطوب باشد ولی با قیرهای محلول، در دمای محیط و یا تحت اثر حرارت باید خشک شده باشد. مخلوط‌های آسفالت سرد که با قیرهای محلول غلیظ مانندMC-3000 یا SC-3000 تهیه می‌شود، عملاً مانند آسفالت گرم باید در درجه حرارت ۹۵ درجه سانتیگراد یا بیشتر با قیر مخلوط شده و در محدوده همین دما، پخش و متراکم شود. آسفالت سرد را می‌توان در مسافت‌های زیاد حمل و سپس پخش کرد و یا آن را در کارگاه انبار نمود و بعداً مورد استفاده قرار داد.

دامنه کاربرد آسفالت سرد

آسفالت سرد در کلیه لایه‌های روسازی کاربرد دارد مشروط بر آن که تمام ضوابط و معیارهای طراحی و محدودیت‌های ترافیکی مسیر رعایت شده باشد. این نوع آسفالت در قشرهای رویه، آستر و اساس قیری برای ترافیک سبک و متوسط و در قشر اساس قیری برای ترافیک سنگین و خیلی سنگین می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

انواع آسفالت سرد

آسفالت سرد را  می توان برحسب روش تهیه و اجرا  به دو دسته آسفالت سرد کارخانه‌ای و آسفالت سرد مخلوط در محل تقسیم کرد.

آسفالت سرد کارخانه‌ای:آسفالت سرد کارخانه‌ای در کارخانه‌های ثابت و مرکزی آسفالت تهیه می‌شود و سپس برای پخش به محل مصرف حمل می‌شود.

آسفالت سرد مخلوط در محل:آسفالت سرد مخلوط در محل به دو روش زیر تهیه می‌شود:

الف- نوع مخلوط در محل که سنگدانه‌ها در کنار و امتداد راه ریسه شده و روی آن قیرپاشی می‌شود و سپس عمل اختلاط و پخش با گریدر یا وسایل نظیر آن انجام می‌گیرد.

ب- نوع مخلوط در کارگاه که عمل اختلاط قیر و سنگدانه‌ها در کارگاه‌های ثابت یا موقت انجام و مخلوط تهیه شده برای پخش به محل مصرف حمل می‌شود.

 

 

تیم اجرایی ایزوگام کاران با بیش از 20 سال سابقه کار درخشان در زمینه اجرا ی کلیه عایق های رطوبتی :

 ایزوگام،قیرگونی،اسفالت، همراه با ارائه بیمه نامه و ضمانت نامه کتبی در خدمت مشتریان گرامی می باشد.

  • برای مشاوره رایگان در مورد اجرای اسفالت و اطلاع از قیمت روز اسفالت میتوانید با ما تماس بگیرید.
  •  مسئول فروش و اجرا :  09125574389

  • مدیریت  : 09386732257

اسفالت چیست ؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *